[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 12، شماره 47 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 47 صفحات 86-107 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی مدل شیوه‌های اقناع مدیر عامل در افشا گزارشگری مالی بر اساس تحلیل داده بنیاد
سعید براتی1، محمد رضا عبدلی1
1- دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد شاهرود،شاهرود،ایران
چکیده:   (93 مشاهده)
چکیده
اقناع در عملکردهای مدیرعامل به عنوان فرآیند محسوب می‌شود که از طریق آن مدیرعامل تلاش دارد تا نگرش و ادراک سهامداران و به طور کلی ذینفعان را همراستا با اهداف و خواسته‌های خود یا شرکت تغییر دهد تا از این طریق آینده پایدارتری از نظر حیطه‌های سرمایه‌گذاری برای شرکت به واسطه حمایت مادی و معنوی سهامداران ایجاد کنند. هدف این پژوهش طراحی مدل شیوه‌های اقناع مدیرعامل در افشا گزارشگری مالی شرکت‌های بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. روش‌شناسی این پژوهش از منظر هدف جزء پژوهش‌های اکتشافی محسوب می‌شود که از طریق تحلیل داده بنیاد بر اساس سه مرحله کدگذاری باز، انتخابی و محوری صورت پذیرفته است و از منظر نتیجه، جزء پژوهش‌های توسعه‌ای دسته‌بندی می‌گردد. در این پژوهش ۱۵ نفر از متخصصان رشته حسابداری به عنوان مصاحبه‌ شونده حضور داشتند. نتایج پژوهش نشان داد، مدیرعامل از طریق سه رویکرد‌ روانشناختی، ابزاری و منفعت‌ طلبی اقناعی اقدام به افشای اطلاعات در گزارش‌های مالی می‌نمایند. در رویکرد روانشناختی شیوه‌های اقناعی مدیرعامل مبتنی بر دو بعد محرک‌ها و تغییر بر ادراک و نگرش سهامداران و سرمایه‌گذاران می‌باشد تا تهیج و محرک انگیزشی مثبتی در آن‌ها ایجاد گردد. در رویکرد ابزاری شیوه‌های اقناع نیز دو بعد انسجام‌ها و جذابیت‌ها مطرح گردید و هدف آن تقویت انسجام و همراه کردن سهامداران با شرکت می‌باشد و در نهایت در رویکرد منفعت طلبی مدیرعامل به واسطه تحریف‌ها اقدام به اقناع سهامداران و سرمایه‌گذاران می‌کند. در واقع این نتایج نشان می‌دهد مدیرعامل به واسطه اقناع دست به افشای گزارش‌های مالی شرکت برای متقاعدسازی ذینفعان می‌نماید تا از این طریق ضمن کاهش تشنج در فضای بازار، محرک‌های مثبتی چه از منظر نگرش و چه از منظر ادراکی به سهامداران تزریق نمایند تا آن‌ها را همسو با خواسته‌ها و انتظارات خود در یک مسیر قرار دهند.
 
واژه‌های کلیدی: کلید واژه رویکردهای روانشناختی اقناع، رویکردهای ابزاری اقناع، رویکردهای منفعت طلبانه اقناع
متن کامل [PDF 943 kb]   (44 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Barati S, Abdoli M R. Designing a Model CEO of Persuasive Practices in Financial Reporting Based on Grand Theory. quarterly financial accounting journal. 2020; 12 (47) :86-107
URL: http://qfaj.ir/article-1-1674-fa.html

براتی سعید، عبدلی محمد رضا. طراحی مدل شیوه‌های اقناع مدیر عامل در افشا گزارشگری مالی بر اساس تحلیل داده بنیاد. فصلنامه حسابداری مالی. 1399; 12 (47) :86-107

URL: http://qfaj.ir/article-1-1674-fa.html



سال 12، شماره 47 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حسابداری مالی Quarterly Financial Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4319