:: سال 11، شماره 41 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 41 صفحات 103-125 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوسازی اثر تعاملی کیفیت افشا در قیمت گذاری ناقرینگی اطلاعاتی
محسن رشیدی باغی1، ولی خدادادی*2، محمد رمضان احمدی3، حسن فرازمند4
1- دانشجوی دکترای حسابداری، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
2- دانشیار حسابداری، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
3- استادیار حسابداری، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
4- دانشیار اقتصاد، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
چکیده:   (187 مشاهده)
جریان اطلاعات، پارامتر کلیدی در یک فعالیت اقتصادی است و به عنوان یک عامل اصلی در ظهور، ثبات و کارایی بازارهای سرمایه عمل می‌کند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر عامل کیفیت افشا بر ارزش اطلاعات و تغییرات در ناقرینگی اطلاعاتی است. به همین منظور، داده­های مربوط به 120 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی 1383 تا 1394 استخراج و از مدل رگرسیونی چند متغیره مبتنی بر روش داده­های ترکیبی برای آزمون فرضیه­های تحقیق استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می­دهد که قیمت‌گذاری ناقرینگی اطلاعاتی تابعی از معیارهای کیفیت افشا بوده و هزینه سرمایه ناشی از ناقرینگی اطلاعاتی در سطوح مختلف افشا نوسان داشته و تغییر می­یابد. به عبارتی عدم تقارن اطلاعاتی بر بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاران تأثیر معناداری دارد اما در هنگام تغییر سطح کیفیت افشا، هزینه سرمایه تحمیلی به شرکت نیز دچار نوسان و تغییر می­شود.
 
واژه‌های کلیدی: کیفیت افشا، ناقرینگی اطلاعاتی، هزینه سرمایه
متن کامل [PDF 955 kb]   (77 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي


XML   English Abstract   Print



سال 11، شماره 41 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها