[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 11، شماره 42 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 42 صفحات 130-150 برگشت به فهرست نسخه ها
استراتژی تجاری و خوانایی گزارشگری مالی
مهدی صفری گرایلی1، یاسر رضائی پیته نوئی2
1- دانشیار گروه حسابداری، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران.
2- استادیار حسابداری، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
چکیده:   (691 مشاهده)
استراتژی تجاری تاثیر بسزایی بر پیچیدگی، ریسک و عدم قطعیت محیطی شرکت‌ها داشته و عاملی اثرگذار بر نحوه ارائه و پیچیدگی گزارش‌های مالی محسوب می‌شود. لذا بر پایه این استدلال، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر استراتژی تجاری بر خوانایی گزارشگری مالی شرکت‌ها می‌پردازد. بدین منظور، برای سنجش خوانایی گزارشگری مالی از دو شاخص فوگ و شاخص فلش و برای تعیین نوع استراتژی تجاری شرکت‌ها نیز از سیستم امتیازدهی ترکیبی ایتنر و همکاران (1997) استفاده گردید. فرضیه تحقیق با استفاده از نمونه‌ای متشکل از 84 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال‌های 1392 تا 1396 و با بهره‌گیری از مدل رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر تکنیک داده‌های ترکیبی مورد آزمون قرارگرفت. نتایج پژوهش نشان می‌دهدکه شرکت‌های دارای استراتژی تهاجمی نسبت به شرکت‌های تدافعی،گزارش‌های مالی با خوانایی کمتری منتشر می‌کنند. همچنین، نتایج آزمون تحلیل حساسیت نشان داد که استفاده از معیارهای جایگزین برای سنجش خوانایی گزارشگری مالی و استراتژی تجاری نیز تاثیری بر نتایج اصلی پژوهش ندارد و نتایج تحقیق از استحکام برخوردار است.
واژه‌های کلیدی: استراتژی تجاری، استراتژی تهاجمی، خوانایی گزارشگری مالی.
متن کامل [PDF 1577 kb]   (641 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

safari gerayyli M, Rezaei Pitenoei Y. Business strategy and financial reporting readability. quarterly financial accounting journal. 2019; 11 (42) :130-150
URL: http://qfaj.ir/article-1-1632-fa.html

صفری گرایلی مهدی، رضائی پیته نوئی یاسر. استراتژی تجاری و خوانایی گزارشگری مالی. فصلنامه حسابداری مالی. 1398; 11 (42) :130-150

URL: http://qfaj.ir/article-1-1632-fa.html



سال 11، شماره 42 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حسابداری مالی Quarterly Financial Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4162