[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: سال 9، شماره 35 - ( 7-1396 ) ::
جلد 9 شماره 35 صفحات 73-100 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین الگوی رابطه بین متغیرهای بازار تطبیقی با استفاده از رویکرد علت و معلولی سیستم‌های پویا
غلامحسین مهدوی* 1، نویدرضا نمازی2
1- استاد حسابداری دانشگاه شیراز، حسابداری
2- دانشجوی دکترای حسابداری دانشگاه شیراز
چکیده:   (496 مشاهده)

الگوهای قیمت­ گذاری مختلف و الگوهای سنتی مطرح‌شده در بازار سرمایه، دارای نقاط ضعف مهمی هستند و این موضوع باعث شده است تا برای استفاده­کنندگان کارایی لازم را نداشته باشند. هدف این پژوهش، تدوین الگوی رابطه بین متغیرهای بازار تطبیقی و بررسی تأثیر هم­زمان و متقابل متغیرهای مزبور است. به این منظور، تعداد 101 شرکت پذیرفته‌شده در بورس اوراق بهادار تهران، در دوره 11 ساله پژوهش (سال­های 1384 تا 1394) انتخاب شدند. روش پژوهش استفاده از الگوی علت و معلولی سیستم‌های پویاست. نتایج پژوهش نشان داد که عوامل تقاضای سهام، قیمت سهام، نسبت قیمت به درآمد، بازده سهام، نوع اظهارنظر حسابرسی، خطر شرکت (نسبت بازده دارایی­ها و ‌نسبت بدهی­ها)، سهامداران نهادی، حجم معاملات، حجم سهام مبنا، تعداد سهام منتشر شده، سود هر سهم و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری در الگوی علت و معلولی بازار تطبیقی، با لحاظ ارتباط متقابل، بر یکدیگر اثر معنادار دارند. هم­چنین، در الگوی علت و معلولی بازار تطبیقی، متغیرهای بازده حقوق صاحبان سهام، ساختار سرمایه و سود خالص تأثیر معنادار بر بازده سهام نداشتند.
 

واژه‌های کلیدی: بازار تطبیقی، متغیرهای مالی، الگو‌بندی، رویکرد علت و معلولی، سیستم‌های پویا.
متن کامل [PDF 956 kb]   (323 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mahdavi G, Namazi N R. Modeling and Effect Investigation of the Relationship between Adaptive Market Variables by Using Cause and Effect Approach of System Dynamics. quarterly financial accounting journal. 2017; 9 (35) :73-100
URL: http://qfaj.ir/article-1-1106-fa.html

مهدوی غلامحسین، نمازی نویدرضا. تدوین الگوی رابطه بین متغیرهای بازار تطبیقی با استفاده از رویکرد علت و معلولی سیستم‌های پویا. فصلنامه حسابداری مالی. 1396; 9 (35) :73-100

URL: http://qfaj.ir/article-1-1106-fa.html



سال 9، شماره 35 - ( 7-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه حسابداری مالی Quarterly Financial Accounting
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3755